Äppelkaka

Lovade ju att sätta in en bild på min äppelsockerkaka så här kommer den. Jag lagade kakan i en rektangulär lite större form och den blev faktiskt riktigt mumsig.



Varför jag gjorde denna äppelkaka var att jag hade äpplen över som jag satt in i ugn med kanel och socker. Dessa använde jag i min sockerkaka. Prova gärna det någon gång om ni har äpplen över. Smörj en form, skala och skiva äpplen och lägg i en plastpåse där ni blandat kanel och socker. Ruska om plastpåsen så allt blandas. Ner i formen och några små smörklickar på och skjuss in i ugnen 200 grader cirka 20 minuter. Gott med glass eller vaniljsås till.

Här är sockerkaksreceptet som även är smarrigt utan äpplen.

4 ägg
3 dl socker
200 gram smält avsvalnat smör
3 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

Ägg och socker vispas, mjöl och bakpulver blandas och hälls i och till sist smöret.
Gräddas i 200 grader 45-50 i vanlig form, 15 min i långpanna.

Lägger du i äpplen och gräddar i en form av typ A4-storlek ta gärna 1 tsk bakpulver och gräddningen blir som i en vanlig form, alltså 45-50 minuter.

Som ni ser på bilden använder jag alltid bakplåtspapper i stället för att smörja. Mycket lättare och snabbare också. Bakplåtspapper är en toppenuppfinning tycker jag.

Smask MrsBettan

Kommentarer
Postat av: Nettan

Lilla bakmorsan ! Ha ha !

Där har vi allt samma intresse !

Jag måste baka något till på lördag och då vi har städdag på klubben och bjuda alla snälla människor på som hjälper till.

Får se vad jag hittar på då !



2010-10-19 @ 13:24:09
URL: http://hasselby.blogg.se/
Postat av: Beate

Tänkte faktiskt på dig idag: en kollega har ställt 100tusentals-ton äpplen i vårt fikarum - som ingen äter. Underar om det är mask i dom....grrrrrrr. Ja, varför inte göra en äppelkaka av dom...

Toppen foto Mrs Bettan. Mums:-)

2010-10-19 @ 22:19:10
URL: http://bp-computerart.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0