Underbara mazarinbitar

Här kommer receptet. ( Receptet fanns i Allas nr 24 2009 )

400 g mandel
600 g rumsvarmt smör
8 dl socker
6 ägg
5 dl mjölk
ev. 7-8 droppar bittermandelolja
8 dl vetemjöl
1 msk bakpulver

Glasyr:
4-6 msk vinbärs- eller hallonsylt
6 dl florsocker

Dekoration:
Ev. kanderade blommor

1. Koka upp 1 liter vatten och lägg ner mandeln i det kokande vattnet. Låt koka 1 minut. Häll upp mandeln i ett durkslag, skölj med kallt vatten och tryck sedan ut mandlarna ur skalet. Låt mandeln torka.

2. Mal eller kör mandeln i matberedare med kniv tills den är riktigt finfördelad. Det är viktigt för att kakan ska bli luftig.

3. Vispa smör och socker vitt och pösigt. Tillsätt ett ägg i taget och rör sedan ner mjölken och ev. bittermandeloljan.

4. Blanda den malda mandeln med mjöl och bakpulver. Rör ner de torra ingredienserna i äggsmeten.

5. Smörj en långpanna. Täck med bakplåtspapper och smörj igen ovanpå pappret. Häll i kaksmeten och grädda i 175 grader cirka 45 minuter. Låt svalna.

6. Blanda samman sylt och florsocker till en smet. Bred glasyren över den avsvalnande mazarinkakan. Skär i rutor och servera. Dekorera eventuellt med kanderade blommor.

Jag gjorde min kaka i en stor långpanna som mäter 43 x 35 och den var helt perfekt. Kakan jäste upp precis till kanten. Däremot fick jag byta bunke till en större när jag tillsatt äggen i min matberedare. Det blir en jättestor smet. Och jag har inte skrivit fel, det ska vara en matsked bakpulver.

Lycka till.

Kramis MrsBettan

Kommentarer
Postat av: Diana

Mums! Låter otroligt gott det där.

Tack för tipset och receptet :)

Ha en fin dag Bettan!

Sv: Du får väl bli krogråtta för en kväll haha. Nej, skojar bara. Det är ett fritt val.

Kram Di

2009-06-09 @ 12:42:41
URL: http://dianahagel.wordpress.com
Postat av: Camilla

Tackar... ;-D

2009-06-09 @ 13:10:55
URL: http://gevalium.blogg.se/
Postat av: Beate

Ja det receptet låter ju smarrigare än den mazarinen som jag bjöd Håkan på idag för att fira hans 72 000 steg.

2009-06-09 @ 18:40:16
URL: http://bp-computerart.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0