Vad jag gjort sen i fredags

Har varit lite dålig på att skriva i helgen. I fredags kväll var vi bjudna på middag inne på Söder och det var härligt att se gamla Södermalm igen. Jag är ju uppvuxen där och det händer massor med den stadsdelen. Man kommer ihåg hur det såg ut tidigare och minns och samtidigt ser man alla nya höga hus som har tillkommit under årens lopp, och dessutom mer är på gång. Men ända finns det en del gamla affärer kvar som fanns när jag bodde där för 47 år sedan. Men det är inte många måste jag ju säga.

I lördags, igår, var vi ganska så trötta, åtminstone jag eftersom vi kom hem klockan tre på morron. Min man var helpigg under hela kvällen men jag blev faktiskt lite trött vid tvåtiden och påpekade att det var väl dags att ta sej hemåt. Men han fortsatte att prata och ville tydligen inte hem. Dessutom var det ett tag sen v i träffades och det är en gammal arbetskamrat till min man så de hade mycket att snacka om. Vi fick, som vanligt, väldigt god mat. En härlig tomatsoppa med sting och sen fläskfilé med ostsås och grönsaker. Sen blev det en smarrig kaka med moccacreme. Och så alla goda drycker. Först champagne, tackar tackar och sen drack vi cognac till kaffet som var helt outstanding och sen en wirrepinne.

Men ändå var jag faktiskt lite duktig igår. Gjorde kroppkakor som vi båda älskar och det tog ju lite tid. Först skära all fläsk, använder alltid rökt sidfläsk, i tärningar och sen all lök som ska hackas. Sen skulle ju det stekas och blandas ihop. Koka potatis, pressa potatisen och blanda med ägg, mjöl m.m. Sen koka alla kroppisarna. Det blev 32 st. Härligt att ha och ta fram. De första ska vi äta till söndagsmiddag.

Kram MrsBettan

Kommentarer
Postat av: Beate

Snart känner man inte igen sig längre i innerstan. Överallt byggs det - tyvärr på höjden hela tiden, vilket jag tycker förstör stadsbilden. Mysfaktorn sjunker, tycker jag. Hoppas att det gamla, genuina butikerna kan hålla sig kvar och stå emot alla nya köpcentrum.

//Beate

2009-02-15 @ 19:52:57
URL: http://bp-computerart.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0