Lördag

Usch och fy på mej som inte har skrivit. Jag har inte haft tid alltså. Våra kompisar, 6 st, jag kallar dem Björnligan, skulle komma hem ikväll på middag och jag har ju förberett det mesta, men ändå idag på lördag tog det faktiskt hela dagen innan jag var klar med allt. Det är väl det att man jobbar inte så snabbt längre när man är ledig på dagarna. När man jobbade gick allt mycket snabbare, det är bara så.

I alla fall blev det en lyckad middag. Alla tyckte det var gott (hoppas jag). Jag var lite orolig för Björn först eftersom han åt som en liten fågel förra gången han var här och hälsade på hos oss. Men idag såg jag att han gillade maten. Toppen, det betydde mycket för mej.  

Så här blev det till förrätt; räkor på spett med sweet chilisås som var blandad med riven ingefära och citron, en laxsnurra bestående av rökt lax med en blandning av vispad grädde, creme fraiche, kryddor och finhackad gräslök. Sen blev det även en liten pumpernickel med en röra av renstek, kesella, majonnäs, senap och citron.

Kolla bilden                       

Sen blev det varmrätt bestående av anka, grönsaker och potatis i ugn och sås till. Grönsakerna var sugar snaps, rödbetor, morötter, sötpotatis och vanlig potatis.

Så här ser den rätten ut     

Efterrätt blev punschparfait med färska bär

                                                  

Såklart hade mannen i huset också ställt upp med ett smarrigt Chablis-vin till förrätten och en god Rioja till varmrätten samt lite portvin till desserten.

Sen blev det kaffe och avec med liten kaka på altan. Trodde ingen skulle orka, men halv kakan gick åt. Det var en mazarinkaka med toscatopping.

                                                   

Och nu har jag diskat och fått in alla glas och tallrikar i skåpet igen så nu är det dags att sussa.

Sov gott MrsBettan

Kommentarer
Postat av: Junitjej

Svar till Berit: Jag minns inte hur jag hittade din blogg. antingen hittade jag den för att du hade lämnat en kommentar hos en annan bloggare eller så fann jag din blogg på blogg.se´s startsida.

2008-05-04 @ 08:43:45
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Berit

OK - Kul att du tittade in hos mej. Du som gillar hundar kolla in på min dotters mopsblogg, den är skitkul. Adressen dit är:mopsarna.blogg.se
MrsBettan

2008-05-04 @ 13:21:36
Postat av: Beate

Du borde söka jobb på Grand Hotels restaurang och nte bara servera "Björnligan.
Kram
//Beate

2008-05-04 @ 14:21:53
Postat av: Berit

Tack för komplimangen.
MrsBettan

2008-05-04 @ 17:31:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0