Bakning

Så har jag haft min roliga dag idag. Jag har bakat. Började med att baka två stycken vita flätbröd. Det är bara ett måste på påskbordet liksom på julafton. De är så underbart härliga alltså. Stora, lätta,, och smaskliga. Sen tog jag och bakade 24 st kokosformar. Pajdeg i en aluminiumform och sen en klick apelsin- och morotsmarmelad och sen skulle det i en gegga av kokos, smör, ägg socker, lite potatismjöl. Har inte smakat, men de ser helsmarriga ut.

Ikväll höll jag på att få hjärnblödning (nästan i alla fall) eftersom jag letade som en galning efter mina bakformar för bröd. Det är bara det att de finns inte någonstans, och tur var väl att jag inte hade alla ingredienser hemma så jag kunde baka min underbara filmjölkslimpa. Den ska jag bara ha alltså, så det blir att köpa nya bakformar. Har ju hur många bakformar som helst, men inga brödformar. Jag var t.o.m. tvungen att ringa till Nettan och fråga om hon hade fått hem dem. Men så var det inte.

Frustation. Vad gör jag då. Måste baka helt enkelt. Satte igång med att baka Enars mammas matbröd i stället. Hade förra veckan fått ett recept av Enars syster, som var lite halvfärdigt om man så säger. Hur mycket mjöl man skulle ha i fick man fixa själv, och hur lång tid det skulle ta i ugnen visste jag inte heller. Jag bakade i alla fall, det var ett recept med hälften rågsikt och hälften vetemjöl och sen skulle man fixa runda kakor av det. Hur tjocka visste jag ju inte men jag tog på ett ungefär. Allt är klart nu, och jag har provsmakat. Skitgott bröd, jag var tvungen att ta två små skivor. Det kanske smakar hr P i morgon bitti.

Här hemma luktar det nybakat bröd i hela huset. Visst doftar det underbart.

Nu ska jag faktiskt ta och knyta mej, dumt uttryck egentligen, vem vill sova som en knut.

Suss gott
MrsBettan

PS Om det är någon som är intresserad av recepten så hör av er så fixar jag in dem på bloggen. DS:

Kommentarer
Postat av: Nettan

Du är för 17 inte klok. Ha, ha !
Ja, bara du har flätbröd på lördag är jag glad.
Tur att du fick det receptet av mig va ? Ha, ha !

Kramizar

2008-03-18 @ 00:24:16
URL: http://hasselby.blogg.se/
Postat av: Beate

Förstår inte hur du hinner med allt. Hoppas din frys är XXXXXL... Du får i alla fall tiden att gå och slipper titta ut på snöblasket. Och visst, nybakt dofter härligt speciellt om den doften "blandas" med nybryggt kaffe.
Kram på dig
//Beate

2008-03-18 @ 18:32:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0