Prickblad och pajer

Prickblad, eller som växten heter Dieffenbachia, råkade ju jag ta bort ett par gula blad på utan att ha på handskar. Det var i fredags, och de kliar fortfarande. När jag gjorde pajerna i em hade jag handskar på, det har jag förresten alltid när jag bakar, engångshandskar, helt perfekt.

Här lite info som jag hittat om Prickblad:

Växten är både toxisk, den innehåller gifter som stryknin, och dessutom hudirriterande eftersom den innehåller nålformiga kalciumoxalalkristaller.
Man bör använda handskar när man omplanterar m.m.

Man lär sej så länge man lever.

Så här ser den ut för den som undrar



Och så här blev pajerna ut som jag ska ge bort.

        

Det som också hänt idag var att en liten blåmes lyckades smita in på vår altan och hittade inte ut igen stackars liten. Men efter att jag öppnat altandörren så hittade den äntligen öppningen och kunde flyga ut igen.


Kram MrsBettan

Kommentarer
Postat av: Beate

Ja den blomman är ju ganska vanlig, har sett den många gånger. Lovar att aldrig ta blad från den. å stryknin, den giften användes ju flitigt på 1900-talet för att mörda folk. De dog en långsam och kvalfylld död med skum i munnen etc. etc.Man lär sig så länge man lever.

Pajerna är riktig söta och då jag har ätit dem hos er förut vet jag också att de är skitgoda.

//Beate

2008-09-29 @ 20:46:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0