Italiensk maräng

Beate ville inte veta vad en italiensk maräng är. Men du måste ju bara prova. Den var helt sagolik. Whau.

Här kommer receptet, väl värt att prova.

Koka upp 3/4 dl vatten och 1 1/2 dl socker i en kastrull. Låt koka till 122 grader. (använd en digital termometer).
Vispa 3 äggvitor, 1 msk socker och 1 tsk färskpressad citronjuice med elvisp i en väl rengjord bunke.
Vispa till ett fast skum. Tillsätt den varma sockerlagen under fortsatt vispning. Vispa cirka 10 minuter tills marängen svalnat.

Vid servering: Sprita eller skeda den ätfärdiga marängen över pajen. För att få färg på marängen över pajen sätt pajen i ugnen på grill 250 grade i cirka 1 minut eller använd en gasolbrännare.

Marängen var helt sagolik. Mums. Man kan ha den till färska bär oxå.

Kram MrsBettan


Kommentarer
Postat av: Beate

Visst låter den italienska marrängen sagolik... men tror du att jag är Einstein... (Digital termometer, skämtar du, ha, ha...)

Du borde göra en matblogg tycker jag, alltså inte som Nettan (som aldrig uppdaterar), men varje gång du gör en av dina "mat-aventyr" så dokumenterar du den. En bra idé... eller hur?!

Kolla http://www.morcksmat.blogspot.com/, så här ungefär. Vi lagade hennes mat (med Robs modifikationer ikväll och resultatet var mums...

Kram, nu sussar jag.



PS. Bra upphämntning efter en dags bloggtorka. DS

2008-09-27 @ 23:19:10
Postat av: vivan

Vilken härlig och intressant blogg du har...tassar runt...kommer gärna tillbaka om jag får...kramiz:)

2008-09-28 @ 13:00:19
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Berit

Svar till Vivan:

Klart att du får kika in på min blogg. Det är alltid roligt med kommentarer.

Kram MrsBettan

2008-09-28 @ 16:25:17
URL: http://mrsbettan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0