Hallongömmor

Idag har Michis och jag varit och handlat lite inför dopet på söndag. Nettan höll på att jobba hemma så hon ville göra klart, och det förstår jag. Vi tog Leon med oss och åkte till Martin Ohlsson och handlade. Vi hade tänkt att handla en stor bit rostbiff som jag skulle grilla i ugnen, men typiskt, inte en endaste rå rostbiff fanns. Vi ändrade planerna och köpte färdiggrillad och skivad rostbiff som såg jättefin ut, sen köpte vi också kalkonpastrami, färdigskivad även den, lite ostar och grissini m.m. Jag passade på att handla en stor bit med kalventrecote, den är helt underbar, som jag ska ha på lördag, samt min sagolika leverpastej från pastejköket, en hel limpa alltså, bara att göra i bitar och frysa in.
Sen passade vi på att åka till syster Emma också och handla lite vin och öl så det är klart.

Skjutsade hem Michis och åkte sen till affären och köpte lite grahamsmjöl och solroskärnor för att baka ett bröd med frukt och solroskärnor i. Och hur dum kan man vara, jag köpte inte någon filmjölk eller yoghurt att blanda i så det får jag inhandla i morgon. Därför bakade jag kakor i stället.

Beate skrev att hon älskar kakor med hallonsylt i. Det sporrade mej så idag har jag gjort hallongömmor. De ska inte vara med till dopkalaset utan jag behåller dem själv och bjuder på när vi får gäster på lördag. Det var lite pill med detta recept eftersom man måste smörja små veckade formar som tog en jäkla tid. Sen var en typ mördeg som las i, lite hallonsylt i samt en topping av mandelmassa blandad med ägg, smör, lite mjöl och bakpulver och till sist skulle det strös över lite mandelspån. De blev jättefina.

Kolla

           


Sen ska man sikta över lite florsocker när man serverar dom.

Kram MrsBettan

Kommentarer
Postat av: Beate

Gud vad du är duktig. Hallongömmarna ser ju perfekta ut. Smaskigt!!! Kul att du blev sporrad av mig, det brukar vara tvärtom: du sporrar mig.

Kram

//Beate

2008-09-01 @ 20:39:41
Postat av: Nettan

Du e så dutti du !

2008-09-01 @ 22:52:57
URL: http://hasselby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0