Fiskskinn

Ja sa inte det igår, men jag sparade alla fiskskinn. Det låter väl helknäppt, men jag är inte tokig som man kan tro. Jag såg för längesen på tv ett program där de tog hand om skinn av fisk och gjorde saker av det. Det såg helhäftigt ut faktiskt så jag beställde en bok som kort och gott heter Fiskskinn, garvning och beredning. Där finns allt man behöver veta för att ta om skinnen. Hade ju inte lust igår kväll precis att börja så jag stoppade in allt i frysen. Läste först i boken att det gick bra.

Skinnet från abborren har använts till att göra lim, sen har det också använts som klarmedel i kaffe, det låter väl äckligt om inte något. Fjällen på abborren har använts till broderier och prydnader på bland annat ringar och bälten samt till paljetter på kvinnokläder. Nu fick ni reda på vad de använde abborren till förr. De skriver inget om den vackra röda stjärtfenan, konstigt nog.

I alla fall kan man göra väskor, västar, påsar, hattar ja t.o.m. skor av fiskskinn. Men först är det mängder med procedurer som ska genomföras innan skinnet blir så att det går att göra saker med. Hoppas jag har tålamod. Men det blir inte just nu, jag talar om när jag har kommit en bit på väg.

Beate undrade om det inte luktade fisk, men det ska inte lukta någon fisk alls när det är färdigbehandlat.

Kram MrsBettan

Kommentarer
Postat av: lisa

vem har gjort denna design?

2008-09-25 @ 18:39:16
URL: http://endastlisa.blogg.se/
Postat av: Beate

Ha, ha!!!

Rob, som har ett minne kvar kom ihåg att "Changing Rooms" visade väggdekorationer som de hade gjort av fiskskinn. Du har en nisch där, go for it, helt klart. Å du, Konsthelgen är ju inte förrän första helgen i februari!!!

Kram

//Beate

PS. Tur att det inte luktar, grrrhhh. DS

2008-09-25 @ 22:38:02
Postat av: Beate

Tack för alla komplimanger. Blir riktig stolt...! Totte är den "kreativa" teknikern - om sådana finns - och jag är den som ser allt på ett konstnärligt, annorlunda vis. Å vi kompletterar varandra helt perfekt. Trodede aldrig att jag skulle ha så roligt på jobbet.

Kram

//Beate

2008-09-25 @ 23:24:47
URL: http://bp-computerart.blogspot.com/
Postat av: elin

Är det michaela som gjort den? Hon är duktig, jag ska få dne ljusblåa som hon hade som utlottningsdesign ;) Jätte glad! hur mår du?

2008-09-26 @ 08:40:41
URL: http://aboutelins.blogg.se/
Postat av: Berit

Svar till ELin.

Klart att det är Mickis som gjort min design. Jag är för gammal för att kunna fixa sånt.

Kram MrsBettan

2008-09-27 @ 17:15:39
URL: http://mrsbettan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0