Helg

Då har det varit helg igen och jag har som vanligt varit dålig på att skriva. Lite info vad som hänt hemma hos MrsBettan sen i torsdags.

Fredag
Städning hela dagen av övervåningen samt tvätt. Lite förberedelser inför lördagens gäster.
Tinar räkor och rensar, lägger i glasburk (de blir så möra och fina då)
Tar fram laxrullen (rökt lax fylld med vispgrädde,creme fraiche och lite löjrom)

Lördag
Först frulle förstås.
Börjar med att duka matbordet så det är klart.
Blandar drinkar, dry martini, razini och en dåres anteckningar.
Lägger upp lite godis och snacks. Tar fram oliver så att de blir varma.
Dukar bordet på altan med martiniglas och plockpinnar.
Tar fram apelsinkakan från frysen.
Skivar tomater. mozarella och lägger upp på fat.Häller över olivolja och garnerar med färsk basilika.
Tar fram löjrommen så den tinar.
Lägger upp creme fraiche och gräddfil i skålar.
Skrubbar färskpotatisen, tar en riktig lång tid.
Gör sallad av salladsblad, ruccola, spenat, paprika, gurka, majskorn.
Blandar dressing,
Oxfilén skärs i skivor och får marinera i grillolja blandat med kalvfond. 
Duschar.
Gästerna anländer klockan 18 och går hem vid 01.15.  

Vi hade en trevlig kväll. Det som inte gick så bra var det där med hallonparfait. Jag hade fryst punschparfatiten i en form med ganska stort hål i mitten där jag hade tänkt forma bollar av hallonparfait, men det gick inte alls. Halonparfaiten var så hård, hade behövt ta fram den en halvtimme tidigare, så det gick inte. Som tur var hade jag färska hallon som jag fyllde i detta hål i stället. Det såg helt godkänt ut.

MrsBettan

Kommentarer
Postat av: Beate

Å vad är razini för nå't? Du verkar ha haft fullt upp hela helgen. Men maten ... mums. Jag menar om gästerna kommer vid 18:00 och inte lämnar huset före 01:15 så.
Kram
//Beate

2008-05-25 @ 23:14:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0