Dammsugare

Hejsan svejsan, som sagt, gör man inte dammsugare så dammsuger man. Dammsuga har jag fortsatt med i dag faktiskt (som omväxling). Nu är hela övervåningen städad för idag och för hela helgen, jag kommer inte att ta i en dammtrasa eller dammsugare. Bara godis-dammsugare. De blev faktiskt inte så dumma. Lätta var de också att göra eftersom jag hade en bit sockerkaka färdig i kylen. Har man ingen egen sockerkaka går det ju lika bra att handla en. Här kommer receptet för de som också känner för att göra dammsugare. Jag fick 23 st men det beror ju på hur stora man vill ha dem. Jag kunde ha gjort dem mindre, men så blev det inte.

Receptet är hämtat från Året Runt nr 11.

1/2 sockerkaka, ca 6 dl smulor
1 1/2 - 2 msk punsch eller konjak
40 g rumsvarmt smör
2-3 msk riven mandelmassa
2 msk finhackad blockchoklad

Garnering:
300 g mandelmassa
grön, röd eller gul hushållsfärg
50 g mörk blockchoklad
1/2 tsk olja eller smält smör

Blanda alla ingredienserna i en skål eller matberedare med kniv. Arbeta till en deg och forma till rullar, ca 1 cm i diameter. Skär i 3-4 cm bitar.
Garnering: Riv mandelmassan och färga den med några droppar hushållsfärg. Arbeta den jämn och fin på bakbordet. Använd florsocker som mjöl. Kavla ut den tunt och skär i remsor som är lite kortare än rullarna. Rulla in dessa i marsipanen.
Smält chokladen och tillsätt lite matfett, Doppa dammsugarnas båda ändar i chokladen. Låt dem stelna på smörpapper.

Det var lite kladdigt faktiskt. När jag skulle riva mandelmassan satte jag in alla dammsugare i kylen så länge så att de blev lite fasta, annars blev det för kladdigt. Men goda blev dom. Lycka till.

MrsBettan

Kommentarer
Postat av: Malin

Tack så jättemycket! Det här ska bli spännande att göra. Kul idé att du gjorde dem gula, så här inför påsk. Ha en underbar helg!

// Kram Malin

2008-03-14 @ 18:28:48
Postat av: Berit

Du också Malin. Jag ska bjuda Nettan i Påsk på dammsugarna. Vill hon inte ha dom så har jag min Punschtårta. Eller rättare sagt Punschparfait.
Kram

2008-03-15 @ 00:43:34
URL: http://mrsbettan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0