Bakning

Bakdjävulen har slagit till igen.  Tänkte först baka ett par småformar med blåbär i men jag ångrade mej och längtade så efter småformar med äppelmos i. Jag skulle ju inte ha använt receptet som var för blåbår förstod jag efteråt. Vilken jäkla deg, allt annat än rolig. Men nu stod jag där med degen så det var bara att få i formarna. La sen i en tsk äppelmos och skulle sen försöka forma till ett lock av degen. Och hur kul var det. Det gick ju såklart åt pipan. Provade med två st men fick fiska upp den lilla degbiten igen. Jag gräddade formarna i alla fall, kanske de skulle bli goda ändå, hoppas man ju i alla fall. Försökte sen att få ut dom ur formarna varma, men se det gick inte alls, höll på att bränna ihjäl mej. När de hade kallnat så gick det bättre. Jag slängde in dom i frysen, hade ingen lust att ens provsmaka.

Dessa formar gjorde jag igår. Idag tänkte jag göra något som jag klarade av. Utan ugn helst. Hittade ett recept på en punschparfait. Och hur mumsigt lät inte det. Det var ju lätt dessutom, bara vispa grädde, ägg och vitor var för sej och sen blanda ihop med punsch. Den ser faktiskt heltoppen ut. Passar bra att ha till påsk om någon kommer.

Enar och jag var sen iväg till Sköndal av alla ställen och beställde klinker till hallgolvet. Mellangrått, stora plattor, kommer bli skitfint tillsammans med ekparketten. Sen har jag tittat på recept hela em för att hitta något spännande. Bra att ha lite förberett inför helgerna som kommer. Det blir en del fester framöver och då har man i alla fall en del klart.

Ikväll åt vi rökt lax med dillstuvad potatis till, det var längesen så det var faktiskt jättegott.

Nu är det dags för sängen - suss gott
Kram från MrsBettan

Kommentarer
Postat av: Nettan

Va e de för fester nu då ?
Vad har jag missat ?
Ja, jag måste också baka till klubben ikväll/morgon.
Och du ska bara veta vad jag ska göra den 31:a. Puh säger jag bara.

Kramizar

2008-03-11 @ 08:40:32
URL: http://hasselby.blogg.se/
Postat av: Beate

Ta med dig Jamie Oliver som nattlektyr. Bra inspiration för matlagning och bakning. Mmmmhhhh
//Kram Beate

2008-03-11 @ 08:48:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0