Brödbak

Nu har jag gått in för brödbak. Igår bakade jag filmjölkslimpa, den är såååå god. Förutom filmjölk är det mörk sirap, rågsikt, olja och vatten, anis, fänkål, bikarbonat och pomerans. De kryddor jag tycker bäst om öser jag alltid ned lite extra av, och vilken doft det sprider.

Kolla vad fina de blev, 2 st av en liter filmjölk.



Idag har jag varit duktig och bakat två vita flätbröd, en av mina favoriter faktiskt. Går fort att göra vilket är toppen. Tiden som går åt är jäsning. Så här blev de.



Eftersom vi ska åka och hälsa på hos Monia och Kjell på Väddö i morgon tillsammans med Nettans familj så tar jag med mej ett bröd av varje. Egentligen var det mycket därför som jag bakade filmjölkslimpan. Hade med mej en bit på midsommarafton som de bara älskade. Det blev inte en brödsmula kvar.

Jag kommer också att stå för förrätten och efterrätten i morgon har jag sagt till Monia så hon slipper. Och jag älskar ju att greja. Så jag har snabbstekt varsitt laxspett och till det ska vi ha Sweet chilisås som jag har spetsat till lite med citron och färsk finhackad ingefära.

Sen har jag gjort en laxrulle med färskrökt lax och brett på philadelphiaost och rullat ihop. Har dessutom skurit den idag så vi har varsin bit.

Antagligen kommer vi sen att grilla något till varmrätt och efterrätten har jag gjort idag. Det blev pannacotta, 2 st var, inte så stora. Sen kommer vi dekorera den ena med passionsfrukt och den andra med physalis som jag skurit lite smått.

Så nu vet ni var vi är i morgon. Sätter väl in lite bilder i övermorgon.
Kram  MrsBettan

Kommentarer
Postat av: Beate

Mmmmmhhhhh. Det är nog tur att du tar den mesta maten med dig. Monia är ju inte så förtjust i matlagning, eller hur?! Då vet du åtminstone att alla blir glada och inte behöver de gå därifrån hungriga heller.

Ha en härlig dag imorgon!

//Beate

2008-07-22 @ 20:29:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0