Bloggen öppen igen

Det har varit väldigt lugnt måste jag säga eftersom man inte har kunnat logga in och skriva av sej lite. Men jag tar väl hela helgen på en gång.

Lördag var grannarna här på middag. Inte alla våra grannar precis utan tre st. Vi tyckte att det räckte.
Jag bjöd på en ny drink jag inte testat tidigare. Hittade receptet på nätet. Den heter Razzini och består av 3 delar Bacardi Razz och en del Martini Extra Dry. Serverades med ett par färska hallon i glaset samt is. Kan rekommenderas, den var smarrig. Har tyvärr ingen bild att ge er.

Till förrätt blev det sen fyra smårätter hämtade från AoM bok om färdiga menyer. Smaskens. Det var räkor på spett med thaisås, rosa ägg med böckling och sockerärter, laxtartar och en sked med löjrom, creme fraiche och hackad rödlök. Kolla bilden.

                                                                       

Sen till varmrätt bjöd jag på fläskfile fylld med bacon och persilja. Till det serverades en potatiskaka gjord av varvad potatis och brieost. Ingen grädde utan bara osten samt smaksatt med salt och peppar. Sen hade jag också satt in en form med rostade grönsaker, paprika, morötter, steklök, rödbetor, sugar snaps och sen en underbar portvinssås till.

Till efterrätt blev det chokladmoussetårta, också från samma bok AoM. Lite färska bär till såsom blåbär, hallon och jordgubbar och sen lite florsocker som siktades över. Så här såg den ut.

                                                                         

Bilden blev inte så skarp, men gott var det ändå.

På söndag tog vi det ganska lugnt hr P och jag eftersom gästerna gick hem vid 2-tiden. Jag diskade undan allt och plockade in i skåpen och var klar kvart i fyra på morgon. Sov faktiskt till halv 10 på söndagsmorgon.

På em satte jag igång med att installera ett nytt bokföringsprogram som jag köpt. Det var inte alls likt vårt tidigare så det tog ett tag att liksom komma igång. Sen körde jag lite bokföring på sena em för att komma igång. Jag var faktiskt tvungen så det var inget att be för.

Detta medförde att min planerade dag inte alls blev som jag hade tänkt mej förstås. Jag hade tänkt att koka kalvkött till dillkött och det tar ju lite tid. Samt så hade jag skurit veckans rester av kött och kyckling i bitar som jag skulle göra pyttipanna av och allt detta blev då väldigt sent. Köttet var ju färdigskuret till pytten men sen skulle ju potatis tillsättas och det fanns ingen färdigkokt och naturligtvis hackad brynt lök också.

Satte fart med hela skiten och det konstaterades att det blev pyttipanna till middag även om det blev lite sent. Dillköttet skulle vi äta på måndag.

På måndag åkte Michis, Leon och jag iväg till först BVC och vägde och mätte Leon. Vi var lite sena men de var snälla och tog hand om Leon.

Efter det åkte vi iväg till Vällingby C för att kika på det nya stora modehuset K:fem. De öppnade ju i torsdags förra veckan och då var det ju ingen idé att gå in där precis bland så mycket mänskor. Det var otroligt vad mycket affärer det fanns där inne. Det var ett helt centrum för sej faktiskt. Inte bara mode med kläder utan allt fanns.

Vi blev lite sugna också efter allt gående så vi tog och käkade på en restaurang en trappa upp som hade en underbar ryggbiff med en skiva bakpotatis samt att man fick ta 2 röror, 1 sallad och en efterrätt till samt dricka och kaffe för 90 kr. Det var otroligt smarrigt. Vi njöt faktiskt och ringde Nettan och talade om att vi hade ätit och hon blev skitsur. Tacka för det, hon höll på att städa och vi njöt ju livet.

Nästa gång ska jag bjuda henne där det tror jag hon uppskattar. Vi shoppade föstås både det ena och det andra, lite födelsedagskläder till Michis (hon fyller ju den 19:e) och sen lite till Leon också. Som tröst till Nettan köpte jag en skitsnygg halvklänning (som är så moderna nu) som jag hoppas att hon gillar. Det var hennes färger.

Nä, nu har jag inte tid längre, kockduellen börjar.

Återkommer nog ikväll senare.

Kramar från MrsBettan

Kommentarer
Postat av: Nettan

Klart jag blev sur när jag gick här hemma och städade och väntade på att ni skulle komma tillbaka så vi kunde äta lunch. Men icke sa nicke. Ha, ha !

Klänningen var jätteskön.
När jag provade den kändes det som man var naken, så man får väl passa sig så man inte glömmer att ta på den och bara går ut. Skulle se ut det .

Kramizar

2008-04-01 @ 22:52:47
URL: http://hasselby.blogg.se/
Postat av: Beate

Bloggtorka är hemsk, eller hur?! Din "potatisgratäng" med brieost ska jag prova, helt i min smak. Mums!!! och din chokladmousse tårta ser ut att kunna konkurrera med Konst & Kakors ditto. Snyggt jobbat.
Snart är det väl deklarationstider, därav bokföringsprogrammet.. eller?! Så njut at matlagning + bakning tills dess!!!
Kram
/7Beate

2008-04-01 @ 23:05:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0